Mange tror, at der er begrænsninger for, hvad man kan sælge på nettet. Det er dog ikke tilfældet. Med den rette marketing, er det muligt at sælge lige, hvad man lyster.

Det er Sjolin.dk et rigtig godt bevis på. De formår nemlig at sælge skræddersyede jakkesæt online. Ordren gennemføres ikke online, men selve bestillingsprocessen sker på deres hjemmeside.

Ved man, hvordan det gribes bedst an, vil det ganske enkelt være muligt at sælge alt på nettet. Det bevises også af det faktum, at der bliver solgt alt fra senge til biler på nettet.

Den rette marketing er afgørende

Hvis man vil have succes med at drive en forretning på nettet, er den rette marketing afgørende. Derfor er man nødt til at have en reel strategi, man arbejder ud fra, i stedet for blot at prøve lidt af hvert.

Har man ikke en strategi, er der en minimal chance for, at man får succes med sin marketing. Det skyldes primært, at det ikke er alle kanaler, der kan bruges til at sælge alle produkter.

F.eks. vil det være vanskeligt at bruge et socialt medie som TikTok til at sælge gravemaskiner til andre virksomheder. Derimod vil det give bedre mening at annoncere på fagmedier, markedspladser eller lignende.

Mange virksomheder prøver det hele

Der er mange virksomheder, der begår den fejltagelse, at de vil gøre det hele. De ønsker at være synlige på alle kanaler og platforme, i stedet for at målrette deres indsats, hvor det giver mening.

F.eks. kan man sagtens sælge skræddersyede jakkesæt med annonce på Facebook, men det er ikke nemt. Derimod giver det bedre mening at fokusere på at finde købeklare kunder via relevante søgninger på Google.

Netop dette vidner om, at det er afgørende, at man har en reel strategi for sin marketing. Ellers ender man hurtigt med at teste en masse af, uden at man ser resultater.

Digital marketing kan tage tid

Når man skal bygge en forretning på nettet, er det afgørende, at man er tålmodig. Ganske vist kan man være heldig, at man rammer plet med de første kampagner, man laver, men det er usandsynligt.

Derudover er der også aspekter af digital marketing, der er meget langsommelige. Det gør sig blandt andet gældende for SEO og content marketing, som kræver stor tålmodighed.

Ønsker du selv at skabe en forretning på nettet, bør du derfor indstille dig på, at det ikke sker fra den ene dag til den anden.

Jonas Holm

Author Jonas Holm

More posts by Jonas Holm