ROAS(“ROI”) på 35 Med et 6-cifret Forbrug

Fra Facebook Til Center For Offentlig Kompetenceudvikling

Hele 35 gange pengene igen med Facebook annoncering

COK (Center For Offentlig Kompetenceudvikling) tilbyder kompetenceudvikling til offentlige ansatte, har over 100 medarbejdere og omsatte i 2019 for knap 110 mio. kroner. COK har en super fungerende kommunikations- og marketingafdeling, som allerede inden samarbejdet startede, var meget aktive, og COK derfor synlige på mange forskellige kanaler.

Målet med samarbejdet var/er at øge antallet af solgte kurser, ved hjælp af Facebook (og Instagram) annoncering. Dette er lykkedes til UG, ved hjælp af et ekstrem dybt og avanceret re-marketing setup. Dette medvirker bl.a., at folk der har besøgt specifikke kurser og forløb på cok.dk, får vist nøje udvalgte annoncer, på nøje udvalgte dage og tidspunkter, i præcise perioder. Alt sammen med det mål at klæde hver enkelt besøgende (på hjemmesiden), så godt på, at hun/han vælger et kursus/forløb hos COK – hvis det er det rigtige for hende/ham.

Fremgangsmetode

Jeg startede med at dykke ned i eksisterende data og med virksomhedens inputs oveni, opsatte jeg det hele på Facebook (bl.a. kampagner, annoncesæt, målgrupper, ekskluderinger, annoncer og pixel events). COK’s kommunikationsfolk stod for at udarbejde tekster, billeder og videoer til selve annoncerne, ud fra anbefalingerne. Ca. hvert kvartal afholder vi et statusmøde, hvor vi bl.a. gennemgår performance og muligheder, samt ligger en plan for hvad der skal tilføjes til setup’et, sådan at der hele tiden optimeres og ofte bygges på.

ROAS
PÅ HELE 35

ROAS (Return on ad spend/”Marketing ROI”) fortæller hvor mange gange man får sine (i marketing) investerede penge igen. 35 gange er selvsagt enormt tilfredsstillende.

6-CIFRET
FORBRUG

Det er altid nemmere at opnå høj ROAS, når man bruger penge på annoncering. Men at opretholde en høj ROAS, samtidig med at man bruger mange penge – dét er det svære.

3 MIO.
EKSPONERINGER

Udover en masse omsætning, har annonceringen bl.a. også givet en masse eksponeringer og trafik til hjemmesiden, bl.a. 3,3 mio. eksponeringer.

Den store, grundige Facebook opsætning + super teamwork + løbende dialog og optimering  = imponerende resultater