Begge former for markedsføring – både den digitale og den traditionelle – handler om at overbevise dit målmarked om at købe dine varer eller tjenester. Målet er at få så mange forbrugere som muligt til at foretrække det du tilbyder, frem for det dine konkurrenter tilbyder.
Markedsføring er af mange årsager blevet både vanskeligere og mere teknisk i den seneste tid; forbrugerne er bedre informeret og har et utal af muligheder at vælge imellem og sammenligne med. Desuden er der stor konkurrence inden for marketingområdet, hvor den stadigt skiftende teknologi og digitalisering ikke efterlader meget plads til selvtilfredshed. Derfor er det meget sværere at finde ud af, hvordan man finder en standardmarketingstrategi, der passer til alle, end det er at finde et bevægeligt mål.
Hvad er digital markedsføring?
Indtil videre er det lykkedes digital markedsføring at komme på toppen som den foretrukne model for de fleste moderne virksomheder. Og det med rette. Med internettet, der stikker endnu dybere ned i samfundet, og vores liv generelt, er vi omgivet af digitale medier. Dette giver virksomhederne et stort lærred at præsentere deres tilbud på.
For eksempel vågner mange mennesker op dagligt for at købe Bitcoin og andre kryptovalutaer. Selv om disse virtuelle penge hverken kan ses, røres eller har faste globale markedsværdier, sælger de godt. Et sådant resultat er kun muligt med digital markedsføring, som forstærkes af digitale påvirkninger, der påvirker hvordan, hvornår, hvad og hvor forbrugerne køber.
Så grundlæggende set bruger digital markedsføring elektroniske medier til at påvirke forbrugernes køb og købsvaner i hvert enkelt led-konverterings-stadie. Interesserer du dig for, hvordan dette fungerer på forbrugsniveau? Køb Bitcoin, men ikke før du har gjort din research.
Forholdet mellem digital markedsføring og digitale investeringer
På dette punkt bliver den fine grænse mellem digital markedsføring og digital investering endnu tyndere i betragtning af det potentielle resultat af førstnævnte. Tænk på det som kryptovaluta. Tidligere spillede kryptovalutaen anden violin i forhold til traditionel finansiering, men er sidenhen sprunget ind på scenen med en lige så stor – hvis ikke større – indflydelse.
Digital markedsføring har ændret den generelle markedsføringen og er nu mere blevet en investering i processen. For eksempel skal du bruge en markedsføringsmedarbejder, en tekstforfatter eller et bureau til at lave en annonce. Uanset hvad du vælger, vil det koste dig penge. Med tiden vil du dog få udbytte af at have afleveret dine penge.
Den første udbetaling var en investering, som skulle give dig et fremtidigt afkast, der forhåbentligt kunne mere end fordoble din kapital.
Da digital markedsføring fortsat vil definere business-to-customer-markedsføring, skal virksomhederne være villige til at investere for at indfange nye markedstendenser.
Og i takt med, at vi fortsætter med at udvikle digitale alternativer til analoge koncepter, har virksomheder ikke råd til at holde fast i fortiden. Derfor er den bedste måde at følge med strømmen på at implementere en digital markedsføringsstrategi.
Vigtigste resultater
Selv om digital markedsføring kan virke ekstrem, er det en nødvendig ændring af tempoet, fordi traditionel markedsføring næppe længere udgør en udfordring. Så lad os antage, at du ønsker at skabe en niche for din virksomhed på et marked, der allerede er overfyldt af konkurrerende virksomheder. I så fald har du brug for en digital markedsføringsstrategi, der virker. For at få det skal du være villig til at investere i det sted, hvor flere mennesker bruger størstedelen af deres tid: online.
Kort sagt er digital markedsføring ikke et dyrt projekt, men en investering i din virksomheds vækst – både nuværende og fremtidige – og alt det, den står for.